Seniorrådet udtrykker bekymring i et åbent brev til Klima- og Miljø forvaltningen og Senior -og Omsorgsforvaltningen om bl.a. hvor lang gåafstand ældre borgere bør have fra busstoppested til plejehjem og aktivitetscentre.
Seniorrådet rådgiver Byrådet om lokalpolitik, der vedrører den ældre del af befolkningen og formidler synspunkter mellem borgerne og Byrådet om kommunens forhold for borgere over 60 år.
I forbindelse med at Nordjyllands Trafikselskab laver nye køreplaner på busserne i landsdelen i 2023 råber Seniorrådet op.
Læs det åbne brev til Rådmand for Klima- og Miljø forvaltningen Per Clausen og Rådmand for Senior -og Omsorgsforvaltningen Kristoffer Hjort Storm her:
“I Seniorrådet sidder vi en lille faggruppe på tre, der arbejder med trafik og tilgængelighed. Nt´s køreplaner skal ændres i 2023. I den forbindelse har kommunens busplaner været ude til diskussion i f.eks. Samrådene og måske også andre steder. Efter sommerferien skal køreplaner og ruter drøftes med kommunen/NT i Seniorrådet.
Vi kan dog godt være bekymret for om løbet er kørt på det tidspunkt, hvor vi som Seniorråd kommer på banen. Derfor vil vi allerede på nuværende tidspunkt knytte kommentarer, som forhåbentlig vil være en hjælp for politikerne, til at træffe de rette valg.
Vi er klar over at i disse sparetider kan det være en vanskelig opgave, at få enderne til at hænge sammen. Samtidig ser vi at en effektiv buskørsel, der også når ud i yderområderne, kan være til stor gavn, ikke mindst for ældre medborgere, som der jo i dag satses på skal forblive i eget hjem længst muligt. Ensomhedsproblemer, som skaber mistrivsel, på grund af manglende muligheder for socialt samvær, vil en effektiv buskørsel også kunne være en del af løsningen.
Danmark tilsluttede sig i 2006 FN´s Handicapkonvention. Hvilket forpligtiger kommunerne til at leve op til konventionen med lige rettigheder for alle mennesker.
Man kan diskutere om det at blive ”gammel” er et handicap? Men for mange ældre medborgere har det jo samme konsekvens, hvis man ikke kan bevæge sig ud i samfundet.
Vi vil kort nævne et par punkter af hvad der står i konventionen:
- Alle skal ha´ mulighed for at være med i samfundslivet.
- Samfundet skal være tilgængeligt for alle.
- Veje, parker, busser og tog, arbejdspladser, sygehuse, skoler og andre bygninger, der er åbne for alle, skal være tilgængelige.
Hvis vi nu vender os mod buskørsel, så kom der frem til Borgertopmødet, der afholdtes for nyligt, at man ønskede i Fremtidens Aalborg, at man udbyggede mulighederne og tilgængelighederne i mange af kommunens omegnsbyer. Byer der er randbyer til Stor Aalborg.
Inden en ny bydel planlægges i et område, bør nye busruter være tænkt ind. Ved planlægning af busruter skal der tænkes på hvor langt man kan forvente en ældre medborger skal bevæge sig for at benytte aktivitets centre, plejehjem, lægehuset, indkøb m.m.
At S busserne kører i hele aktivitetscentrenes åbningstid, så medborgere ikke skal forlade stedet i utide. At der kører S busser eller almindelige busser i alle omegns byer og på en måde så de opfylder ovenstående kriterier.
For nyligt er det kommet frem at færre bruger busserne. Der er også opgivet forskellige årsager, som Corona og vejreguleringer i forhold til nye Plus busser. Her kunne man bl.a. også se på de taksterne. Der er eksempler fra andre steder i Europa, hvor pensionister kører på billige takster. Optimalt ville være gratis, som der sker nogle steder i Danmark, men et årskort til rimelige penge kunne også tænkes, som en mulighed.
I trafik/tilgængelighedsgruppen i Seniorrådet har vi kikket på tilgængeligheden til Plejehjem, aktivitetscentre.
Hvor lang gåafstand fra busstoppested bør der højest være? Efter vores mening bør afstanden være kort. Enkelte steder holder bussen udenfor centrene, og det er optimalt, men typisk er der en afstand på 2 -400 meter Og enkelte steder er afstanden fra 600 meter og op efter. En afstand der må siges at være helt uacceptabelt.
Her kan bl.a. nævnes Toftegårdscentret 750 m, Værestedet Gandrup 650 meter, ( ingen fortov).Aktivitetscentret Skipper Clement 600 m, Mini Omsorgscentret Dall Villaby 600 m.
Med lidt kortere afstand, men dog langt, kan nævnes Fjordparken Hals, Mou Aktivitetscenter, Aktiviteten Nibe, Aktivitetshuset Omegavej.
Hvis vi tager et eksempel, som Svenstrup, er der opsat en busholdeplads lige uden for Skipper Clement aktivitetscentret, der kører to busser tidlig morgen og ikke andre tidspunkter. Skal man med bus betyder det at man skal gå 600 meter, heraf en del af strækningen ude på vejen, da der heller ikke er fortov!!
S Bussen blev reduceret i køretid, så der nu kun køres til klokken 12.52. Dette betyder at borger der benytter aktivitetscentre, som f.eks. Grønlandstorv, må gå fra aktiviteter før tid, eller ikke kan deltage i disse. Centrene har åbent til klokken 15.
En problemstilling Seniorrådet har påpeget gennem flere år. Tilbage til Borgertopmødet, hvor der blev opfordret til at styrke lokalområderne. I den forbindelse kunne vi se en god pointe i at indsætte en S bus i området omkring Svenstrup (som er kommunens største by efter Aalborg.) Her kunne Frejlev, Ferslev,
Ellidshøj, Godthåb området være en del af løsningen, således at daglig-indkøb, bibliotek/borgerservice, lægebesøg, bank kunne blive en lettere mulighed for borgerne.
Alt i alt er der nok at tage fat på, og de ældre medborgere skal tænkes ind i den nye køreplan, da de udgør en større del af Aalborgs borgere.
Vi glæder os til en konstruktiv debat, om busdriften, med Aalborg Kommune.
God sommerferie.
Seniorrådet i Aalborg Kommune”