Som så ofte før oplever borgerne, at de ikke kan aflevere deres pantsæt på pantstationen. Enten er den fyldt, eller også virker den ikke af den en eller anden årsag.
Af Jens Skovgaard
Det er dybt frustrerende for de borgere, der benytter sig af muligheden for at samle deres pantdåser og pantflasker i sække, for gang på gang oplever de, at den eneste pantstation i Nordjylland ikke virker.
I lang tid har undskyldningen været, at man ikke kunne følge med i tømningen, fordi mange flere borgere nu benytter pantstationen. Det naturlige ville jo ellers være at tømme den oftere, men den simple løsning kan man altså åbenbart ikke tænke. Så i stedet lader man blot stå til, og overlader det til borgerne at stille sig hen til en flaskeautomat og lægge dåser og flasker i automaten én for én, indtil den også giver op, og meddeler, at den desværre er fyldt.
Idéen med en pantstation er ellers god, og når den virker, er det nemt at smide sækken ind og på panten sat ind på sin konto. Godt nok har man længe ikke kunnet købe nye sække på pantstationen, så der måtte man lige en tur i supermarkedet.
Man får uvægerligt det indtryk, at firmaet bag pantstationerne, Dansk Retursystem, enten er fuldstændig ligeglad, eller at de er totalt inkompetente.
I øjeblikket har der i en uge været tekniske problemer, som i følge Dansk Retursystem skyldes et teknisk problem med den ‘robot’, der skal tømme sækkene. Og indtil videre har man ikke noget svar på, hvornår pantstationen kommer i drift igen. I stedet kommer der nogle luftige planer om, at man næste år nok har en plan for, hvad man vil gøre.
Man kunne ønske, at der kom lidt konkurrence på området, hvis et andet, og mere kompetent firma satte en pantstation op, der virker.