Der er stor efterspørgsel på frivillige på Aalborg Universitetshospital, der har tiden og roen til at give ekstra opmærksomhed til den enkelte patient.
Sygehuset er en travl arbejdsplads, hvor læger og sygeplejersker plejer og behandler mange patienter i løbet af arbejdsdagen. Tina Marie Aarup, Uddannelseskonsulent og Frivilligkoordinator på Aalborg Universitetshospital, plejer at sammenligne det med en lufthavn.
”Man træder ind i et hus, hvor der er travlt, og alle har en opgave og går fra A til B. Det kan godt minde om en lufthavn, hvor der kommer rigtigt mange mennesker igennem, og det kan være forvirrende for mange. Men hvis man lige får fat i en med en blå vest, så er man sikker på, at man nok skal nå sit fly,” siger hun.
Og det er her de frivillige kommer ind i billedet i Aalborg Universitetshospital.
De frivillige er en forlængelse af de pårørende, der er med til at skabe ro, sidde med patienten på stuen eller i venteværelset eller følge vedkommende rundt til forskellige afdelinger.
Kalder på mere omsorg
Tina Marie Aarup viser den mørkeblå vest frem. På brystet hænger et hvidt skilt, og hvis man ikke får øje på det i første omgang, så står der med store bogstaver på ryggen: Frivillig.
Hun koordinerer til dagligt de 140 frivillige på Sygehus Nord og Syd samt i Hobro, som er en afgørende enhed på sygehusene, for at patienter og pårørende kan føle sig hørt, set og trygge.
”De frivillige får så meget ros – både af patienterne og af personalet. Patienterne er taknemlige for, at nogen har lyst og tid til at snakke med dem, og personalet på afdelingerne efterspørger de frivilliges hjælp af samme grund,” fortæller Tina Marie Aarup til hasserisavis.dk.
”De fleste læger og sygeplejersker ville jo gerne have, at der var ressourcer til, at man kunne sidde og få den gode samtale med patienterne og have overskuddet til, at ingen ville føle sig alene eller efterladte. Det har personalet bare ikke altid ressourcer til,” forklarer hun.
Læs resten af artiklen i den trykte udgave eller her på netavisen.