Spar Nord Fonden var en trofast støtte for LOA af Aalborg under skibets restaurering og med en sekscifret donation bakker fonden nu også op om et større projekt i driftsfasen.
”Vores mangeårige opbakning til det store sejlskibsarrangement The Tall Ships Races – uanset om det har fundet sted i Aalborg, Aarhus eller Esbjerg – vidner om vores maritime arrangement. Vi har dog også i flere omgange støttet individuelle skibsprojekter, hvor den tremastede barkentine LOA af Aalborg i særlig grad har haft vores opmærksomhed,” fortæller direktør Jacob Jensen fra Spar Nord Bank:
”Spar Nord Fonden støtter fællesskaber, der mærkes. Uanset om det gælder de mange frivillige, der er samlet om sejlads med LOA eller de endnu flere engageret på LOA Værft og i de mange arbejdsgrupper omkring skibet, gør de en forskel og det vil vi gerne støtte.”
Bestyrelsesformand Per Michael Johansen fra Tall Ship Aalborg Fonden, der ejer og driver LOA, fortæller, at de 250.000 kr. fra Spar Nord Fonden er et kærkomment bidrag til et nyt navigationssystem:
”LOAs nuværende navigations- og radiosystem er forældet og lever ikke helt op til de standarder, der kræves på et moderne sejlskib af LOAs størrelse. Installationerne er fragmenterede, nogle tæt på at være forældede og installationen er foretaget i takt med, at midler hertil har kunne frigøres. Det betyder, at vi i dag har et system, hvis funktionsduelighed ikke er optimal og de forskellige systemer udveksler ikke altid den nødvendige information automatisk. På et skib som LOA, der opererer med forskellige navigatører på de togterne, er det derfor svært at sikre ensartethed i navigationen, ligesom vi på sigt vil få vanskeligt ved at få de nødvendige farttilladelser fornyet af Søfartsstyrelsen. Der er derfor påtrængende behov for fornyelse af det samlede navigationssystem på LOA.”
Projektkoordinator Leif Ervolder oplyser, at det eksisterende materiel uden problemer kan anvendes resten af den aktuelle sæson:
”Det vil dog være ideelt, hvis vi kan foretage udskiftningen mod udgangen af sæsonen og hen over vinteren, så der er god tid til test og indarbejdelse af det nye udstyr inden næste sejladssæson, som begynder i anden halvdel af april 2024. Det giver ligeledes god mulighed for den enkelte navigatør til at blive fortrolig med systemet, inden forårets sejladser begynder, og så vil LOA stå endnu bedre rustet til at udfylde rollen som dannelsessted for unge, mødested for yngre og mere erfarne og formidler af dansk maritim kultur.”