Aalborg Kommune beder borgere i Hasseris og Vestbyen om at evaluere kommunens forsøg med Lukning af Hasserisgade, men nu erkender Mobilitetsplanlægningen, at brevets ordlyd, der blev sendt på e-boks, er svært at forstå .
Krydset ved Hasserisgade og Vesterbro har tidligere givet anledninger til lange bilkøer, hvor utålmodige bilister fra begge retninger fyldte krydset op og blokerede for trafikken.
Derfor valgte Aalborg Kommune at lade krydset forblive lukket for bilister, da vejarbejdet på Vesterbro ved viadukten stod færdigt, og siden efteråret 2022 har By og Land testet en ny trafikafvikling på Vesterbro for at forbedre fremkommeligheden.
I den første fase har Hasserisgade været lukket for biltrafik til og fra Vesterbro, men siden den 20. januar igangsatte kommunen anden fase i forsøgsordningen og åbnede for højresving for bilkørsel fra Vesterbro til Hasserisgade.
Samme dag kontaktede Aalborg Kommunes Mobilitetsplanlægning borgere i Hasseris og Aalborg Vestby på e-boks for at få deres indputs på forsøget.
Engangsforestilling
På e-boks fik omkring 15.000 borgere tilsendt tre pdf-filer, hvoraf et af dem indeholdt et link, hvorfra man kan bidrage til dataindsamlingen.
Men flere borgere har henvendt sig til André Mark Larsen, Civilingeniør ved Mobilitetsplanlægning, hvis telefonnummer er medsendt brevet på e-boks, fordi evalueringen ikke har været helt nem at gennemskue.
“Jeg tror ikke, at vi gør det på den samme måde en anden gang, fordi der er flere, som ikke har kunne forstå metoden,” siger André Mark Larsen til hasserisavis.dk og fortsætter:
“Den måde, som vi har gjort det på, bliver en engangsforestilling, for det skal være mindre indforstået næste gang, og måske været gennemgået lidt dybere, hvordan man skal afgive sit svar.”
1.000 ud af 15.000 har sendt svar
I brevet på e-boks er et link, hvor man viderestilles til en hjemmeside hvorfra man kan bidrage til dataindsamlingen, og hvor der står følgende:
“Vi er ved at indsamle data til en evaluering af forsøget Lukning af Hasserisgade. Derfor vil vi gerne vide, hvad I oplever – både godt og skidt. På de næste sider kan I først beskrive, hvad I ser og dernæst markere på kort, hvor det sker.”
Ved at klikke ‘Start‘ videresendes man til følgende side:
André Mark Larsen afslører, at blot 1.000 ud af 15.000 adspurgte borgere har sendt sit svar retur til Mobilitetsplanlægningen, men at der på den baggrund ikke kommer ny dataindsamling.
“Vi har fået henvendelser, der er kommet korrekt igennem, så det er ikke, fordi det er alle, der ikke kan forstå det. Men vi har også fået rigtig mange henvendelser på, at det har været svært at forstå. En anden gang bliver det et skema med spørgsmål, som sendes ud i stedet for.”
Sidste frist i dag
Blandt de 1000 tilbagemeldinger afslører han, at holdningerne både er positive og negative til lukningen af Hasserisgade.
“Borgere i Hasseris, som gerne vil bruge Hasserisgade for at komme op på Vesterbro, synes, at det er lidt træls. Men dem, som til dagligt kører på Vesterbro, synes, at det er dejligt, at trafikken ikke kommer strømmende fra Hasserisgade,” siger André Mark Larsen.
Sidste frist er i dag den 31. januar for at indsende observationer til Mobilitetsplanlægningen dataindsamling, da linket i brevet på e-boks lukkes for nye registreringer onsdag den 1. februar.
“Man skal bare skrive sine kommentarer til forsøget i tekstfeltet, og så kan man efterfølgende markere på kortet det sted, hvor kommentaren hører til. Og så sender man det videre til os, så den kommer ind i vores system,” afslutter André Mark Larsen.