252 nye stx-elever og 60 nye pre-IB elever er netop startet på Hasseris Gymnasium og mødt ind til et program spækket med spændende aktiviteter af både faglig og social karakter.
Kl. er 8.55 mandag d. 12. august og det summer af sommerfugle i maven på forpladsen ved Hasseris Gymnasium. Spændingsniveauet er i top, for netop i disse minutter begynder tre års skolegang for de 252 unge mennesker, som i år har fået muligheden for at gå på stx på Hasseris Gymnasium.
Og en time senere udspiller hele scenariet sig igen, når det bliver de 60 nye pre-IB elevers tur til at møde ind til deres skoleopstart.
Alle har sommeren lang ventet med stor spænding på mødet med den nye skole og de nye kammerater og lærere, og på gymnasiet har der siden begyndelsen af august været hektisk aktivitet for på bedste vis at kunne byde de mange nye 1.g-elever velkommen på skolen.
På forpladsen stråler solen om kap med rektor Ole Droob, der holder velkomsttale til de nye elever og beretter om, at denne dag er den næstbedste i hele skoleåret. Kun dimissionen i juni, hvor de nye studenter får overrakt deres eksamensbevis, regner han for at være større.
Derudover taler rektor om HG-ånd og vigtigheden af det fællesskab, der skal etableres i den kommende tid, for at alle kan få en dejlig gymnasietid.
Rektor er langtfra alene med de nye elever denne formiddag foran gymnasiet, for en særlig væsentlig rolle i modtagelsen og integrationen af de nye elever spiller tutorerne, som er en udvalgt gruppe 2.g-elever, der siden foråret har gennemgået et særligt tilrettelagt uddannelsesforløb på skolen, der gør dem parate til at stå for en væsentlig del af opstartsforløbet med de nye elever.
Mange års erfaring på skolen har nemlig vist, at opstarten fungerer allerbedst, når det er ældre elever, som står for introduktionen til skolens liv og tager en snak i de nye 1.g-klasser om, hvordan man som nye elev begår sig både fagligt og socialt i klassen og på skolen generelt.
For uanset hvad vil det altid være en omvæltning at skulle begynde på en ny uddannelse med en masse nye elever, nye lærere, nye rutiner og ikke mindst en del nye fag.
Ganske vist er en del af fagene kendte for 1.g-eleverne, men mange vil alligevel opleve, at både indholdet og metoderne i fagene nu bliver anderledes. Her bliver netop den erfaringsbaserede dialog med tutorerne væsentlig for de nye elever, fordi tutorerne har i nylig erindring, hvordan de personligt og i fællesskab overkom de udfordringer, som den første gymnasietid bragte med sig.
På et andet område spiller tutorerne også en særlig rolle for de nye elever. I mere end 30 år har gymnasiet haft tradition for at rejse til Livø på overnatningsophold med 1.g-klasserne og deres tutorer.
Målet er naturligvis at sikre en tryg skolestart, hvor der kan opbygges et godt fællesskab på tværs af årgangen. Som noget helt særligt er Livø-turen desuden mobilfri, så alle har tid til at engagere sig i det nærvær, der skal til for at få en god begyndelse sammen på gymnasietiden.
Udover Livø-turen vil de første gymnasieuger udover mødet med de forskellige gymnasiefag være spækket med en mængde introaktiviteter, hvor de nye elever bl.a. skal deltage i HG-løb, HG-festival, idrætsdag og 1.g-fest, som alt sammen skal være med til at sikre dem en god start på tre spændende og lærerige gymnasieår.