Hasseris Grundejerforening havde den 25. januar inviteret borgerne i Hasseris til et debatmøde om den 3. Limfjordsforbindelse.
Ca. 200 borgere mødte frem på Hasseris Gymnasium for at lytte til et panel af byrådspolitikere og repræsentanter fra Borgerbevægelsen.
Panelet bestod af: borgmester Lasse Frimand Jensen (S), Peter Larsen (SF), Peter Lindholt (DD), rådmand Morten Thiessen (K), Lasse P.N. Olsen (EL), rådmand Jes lunde (R), Louise Faber og Kaj Jørgensen fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen.
Man havde også inviteret rådmand Jan Nymark Thaysen (V) og formanden for Erhverv Nord Danmark, Rasmus Haugaard, som ikke deltog.
Bestyrelsen lytter
Efter en kort velkomst af bestyrelsesmedlem i Hasseris Grundejerforening, Torben Thorup Jensen, gennemgik Steen Sloth fra bestyrelsen resultatet af den medlemsundersøgelse, som bestyrelsen havde fået lavet om medlemmernes holdning til en 3. Limfjordsforbindelse.
Undersøgelsen var en opfølgning på en lignende undersøgelse, som blev lavet i 2019. Undersøgelsen var gennemført af Epinion i perioden fra 1. til 16. november 2023 ved udsendelse af spørgeskema via mail til de 1550 medlemmer, som foreningen har mailadresse på.
Af dem havde 735 svaret på spørgeskemaet, hvilket svarer til 47 %. Sammenholdt med 2019-undersøgelsen er tilslutningen til en udvidelse af den østlige linjeføring steget 10 procentpoint fra 55 % til 65 %, medens tilslutningen til en Egholmforbindelse er faldet fra 36 % til 32 %. ‘Ved ikke’ gruppen er faldet markant fra 10 % til 3 %.
De klare meldinger fra medlemmerne havde betydet, at bestyrelsen havde besluttet at ændre sin hidtidige neutrale holdning til nu at gå imod en motorvej i Egholmlinjen.
Dermed var banen kridtet op, og ordstyrer Søren Wormslev gav herefter ordet til panelet, idet han understregede, at der var tre minutters taletid til hver af paneldeltagerne, hvilket han myndigt sørgede for blev overholdt.
Masser af argumenter
For de, der følger med i det lokalpolitiske, var der ikke de store overraskelser. Modstanderne imod Egholmforbindelsen har i høj grad taget de mange protester til sig, idet de påpegede risikoen for forurening af drikkevandsressourcerne i Drastrup, Asbestforurening som følge af opgravning af deponier i anlægsfasen, Naturødelæggelse på Egholm og i Engene samt klimabelastningen ved forøget trafik og støjforurening, som især vil ramme Hasseris som værende de væsentligste årsager til deres modstand.
Hertil kommer så den meget lave samfundsforrentning af projektet, og det forhold, at man argumenterede for at aflastningen af E45 er en illusion, idet man mener, at trafikintensiteten i tunnelen ikke vil falde i forhold til i dag.
SF: ”Intet taler for”
Der var naturligvis varianter indenfor det spektrum af argumenter, som ‘modstanderpolitikerne’ fremførte. Enhedslisten er modstander af både en østlig udvidelse og vestlig linjeføring, idet de peger på andre løsninger såsom kollektiv trafik og samkørsel.
SF står udenfor den del af Infrastrukturaftalen fra 2021, som omfatter den 3. Limfjordsforbindelse. Peter Larsen opfordrede Folketinget til at droppe forslaget til anlægslov. “Der er simpelthen intet, der taler for en Egholmforbindelse. Det er ‘Blåøjet’ politik,” sagde han.
Kritisabelt forløb
Louise Faber fra Borgerbevægelsen serverede en hurtig historisk gennemgang af de mange rapporter, der gennem årene er blevet lavet. Hun påpegede, at manglende lovhjemmel, mangelfulde rapporter og folkelige protester har resulteret i, at vi her mange år efter, sagen tog sin begyndelse, stadig står og diskuterer sagen, som efter Borgerbevægelsens opfattelse er blevet skævvredet af politikerne, som har nægtet at få den østlige linjeføring undersøgt.
Jes Lunde (R) Erklærede sig enig med Borgerbevægelsen, og oplyste, at De Radikale i Byrådsgruppen arbejder aktivt på at overbevise den Radikale folketingsgruppe om, at der bør gennemføres en tilbundsgående undersøgelse af både den østlige og den vestlige forbindelse.
Byens lunge ødelagt
Kaj Jørgensen, der er trafikekspert og talsperson i Borgerbevægelsen påpegede, at det er ‘Byens lunge’ man ødelægger med en motorvej gennem den vestlige del af Aalborg.
“Det er jo på E45, der er trængsel, og hvor der efterspørges mere kapacitet. Så hvad er det egentlig flertallet i Byrådet vil med Egholmforbindelsen?” Spurgte han.
Dét eller ingenting
Lytter man til tilhængerne af Egholmmotorvejen, var der ikke meget nyt i sagen. Morten Thiessen (K) mener, at “det er enten en Egholmforbindelse eller ingenting.” De Konservative er dog modstander af Kommunens donation af 600 mio. kr. til anlægsarbejdet, da man finder, at kommunen ikke skal bidrage til finansieringen af et statsligt vejprojekt. Lasse Frimand Jensen (S) fastholdt, at det er “staten, der bestemmer” og pegede på de nylige problemer med nedfaldende is i tunnelen og bekræftede, at både kommuner og region er for en Egholmforbindelse.
Kritiske borgere
Herefter var ordet frit, og mange benyttede lejligheden til at stille spørgsmål og komme med kommentarer. Blandt de deltagende borgere var et flertal kritiske overfor en Egholmforbindelse. Mange påpegede risikoen for en ny generationsforurening med asbest, fordi der ligger tilsyneladende meget store deponier i Egholmlinjens tracé. Andre påpegede den alvorlige risiko for at forurene grundvandet i Drastrup, som er ét af de helt store drikkevandsområder i kommunen.
Også stigningen i den tværgående trafik var anledning til bekymring for flere af deltagerne. Det blev påpeget, at Aalborgs infrastruktur ikke er egnet til en forøgelse af biltrafikken, og i øvrigt i direkte modstrid med den politik byrådet har på området.
Det fik borgmesteren til at kommentere, at efter hans opfattelse vil trafikintensiteten i midtbyen falde.
Støjproblemer
Også støjproblematikken står højt på borgernes bekymringsliste. Henrik Sakstrup, der er støjekspert i Borgerbevægelsen kommenterede på dette emne, og fastslog, at støjforureningen af den vestlige del af byen vil blive ganske mærkbar.
“Helt herop til Hasseris Gymnasium, hvor vi sidder lige nu, vil støjen overstige den anbefalede støjgrænse,” oplyste han, og supplerede med at oplyse, at støj på støjgrænsen svarer til, at man står ved siden af en vaskemaskine, der centrifugerer.
Som afrunding på debatten, gav ordstyreren igen ordet til panelet. Hver enkelt fik tre minutter til at runde af.
Høreværn til borgerne
Afslutningsvis fik Torben Thorup Jensen ordet. Han takkede både panelet og tilhørere for en god debat, og afsluttede med, at han under debatten havde haft den tanke, at Hasseris Grundejerforening måske skulle indgå en rabataftale med et firma om salg af høreværn til medlemmerne.
Forslaget fik smilet frem på alle, og grundejerforeningen fik applaus for initiativet til borgermødet.