Mange unge drømmer om at rejse ud, og for nogle af eleverne på det internationale IB-gymnasium under Hasseris Gymnasium & IB World School har et udvekslingsophold efter folkeskolen banet vejen for at fortsætte det det internationale uddannelsesspor, udvekslingsophold i fx Japan, Sydamerika eller USA satte dem på.
The International Baccalaureate Programme – eller IB, som den engelsksprogede gymnasieuddannelse kaldes i daglig tale, er et engelsksproget alternativ til de danske ungdomsuddannelser for både danskere og udlændinge. Eleverne på IB kommer fra hele verden, men en stor del af dem har rod i den danske folkeskole og har valgt IB, fordi de gerne vil kombinere en almendannede ungdomsuddannelse med et internationale perspektiv, men samtidig ønsker at holde alle døre åbne for også at studere og arbejde i Danmark efter studentereksamenen. Dette var netop tilfældet for Emma og Tobias, som efter snart tre år på Hasseris Gymnasium kan tage deres studenterhuer på til maj.
Før Emma kom på IB, gik hun i folkeskole i Blære og Øster Hornum, og herefter tog hun et udvekslingsår i Japan. Udlandet tiltrak hende stadig, og hun begyndte på IB, da hun kom hjem. Interessen for kultur og sprog var blevet styrket efter mødet med det fremmede. Hun kom til at forstå betydningen af forskellige værdier, for eksempel den kollektivistiske synsvinkel i familien og i vennegrupper. Det var anderledes end det europæiske, individualistiske liv, hun kendte hjemmefra. På IB-uddannelsen har hun fundet hjem og har samtidig bevaret en følelse af at være ude, fordi hun i klassekammeraterne mødt mennesker fra hele verden, som ofte har helt modsatte traditioner og værdier.
Tobias gik på Vejgaard Østre Skole. Efter et år som udvekslingsstudent i USA fik han mod på at tage en international gymnasieuddannelse. I Colorado fik han mange gode oplevelser og venner, men også et nyt livssyn. Førhen havde han haft svært ved at forstå mennesker, kulturer og holdninger, der var anderledes end hans egne. Da han oplevede leveforholdene i USA, fik han en bedre forståelse af andres synspunkter og dermed et bredere perspektiv – også på ting, han ikke forstod, og netop det syn på verden udenfor har klassekammeraterne på IB hjulpet ham med at videreudvikle.
For Emma og Tobias har valget af IB betydet et dagligt fokus på åbenhed, fordi hverdagen med mange forskellige nationaliteter i samme klasselokale gør det nødvendigt både at forholde sig kritisk, men samtidig også være åben over for anderledes traditioner og kulturer og sætte pris på mangfoldighed.