Rektor Ole Droob har indført ludomani på skoleskemaet for 2.g-eleverne på Hasseris Gymnasium. Læs her, hvad der lægger til grund for rektorens beslutning.
Af Ole Droob
I Danmark er aldersgrænsen for online pengespil 18 år. Alligevel viser undersøgelser fra Skatteministeriet, at 15 pct. af unge mellem 15 og 17 år har spillet om penge på internettet inden for det seneste år, hvilket svarer til ca. 32.000 unge.
De unge mellem 12 – 17 år med pengespilsproblemer er typisk blevet introduceret til pengespil af deres venner. Blandt voksne er antallet af ludomaner mere end fordoblet over de sidste 5 år, så i dag har op mod 500.000 voksne danskere varierende problemer med pengespil.
Gambling er altså et stigende samfundsproblem, og det er noget, vi på Hasseris Gymnasium ønsker at forholde os til. På skolen har vi en klar IT-politik: Eleverne skal ikke have adgang til mobiltelefoner i undervisningstiden, hvorfor de afleveres inden undervisningsstart i klassens mobilhotel. Det sker for at have fokus på undervisningen og ikke at blive distraheret af livet udenfor klasserummet.
Det løser dog intet, hvis eleverne ikke samtidigt begrænses i deres brug af PC/MacBooks. Derfor er det ligeledes en del af skolens IT-politik, at der i undervisningstiden blokeres for adgang til hjemmesider, der omhandler de fire S’er: Sociale medier, Shopping, Streaming og Spil.
Lukket netværk
Det stopper dog ikke her, for i erkendelse af de udfordringer, især unge mænd kan blive ramt af i forhold til gambling, er alle hjemmesider indenfor gambling-område permanent blokeret på skolens net. Man kan altså fint gå på sociale medier, shoppe og streame efter skoletidens ophør, hvis man er på skolen om aftenen, i weekenderne eller i ferieperioder, men man kan på intet tidspunkt tilgå gambling-sider via skolens netværk.
Vi er naturligvis klar over, at eleverne stadig har mulighed for at gamble uden for skoletid ved hjælp af deres egne mobilnetværk, men vi ønsker som skole at sende et klart signal om, at vi på ingen måder ønsker at understøtte hverken gambling eller de ofte aggressive spilleindustri, der rækker ud efter de unge.
Info og forbud
Spørgsmålet melder sig så: Er information ikke bedre end forbud? Hertil er vores svar: ”Vi skal gøre begge dele”. På Hasseris Gymnasium samarbejder vi med organisationen “Spil for livet”, der årligt besøger skolens 2.g-eleverne (valgt fordi flertallet af elever bliver myndige dette skoleår) for at informere dem om de barske realiteter ved ludomani.
Så vi prøver gennem oplysning at informere de unge om mulige negative konsekvenser ved gambling, men vi mener desværre ikke, at dette er tilstrækkeligt til at beskytte de unge, hvorfor forbudsvejen også er valg.
Ansvaret
De unge på Hasseris Gymnasium har et meget stærkt fællesskab, og vi har et gymnasium med en meget høj grad af trivsel. Disse sociale som faglige stærke fællesskaber er noget af det helt centrale i vores høje grad af trivsel blandt vores elever, men der kan også i enkelte tilfælde skabes uheldige sociale fællesskaber, fx omkring gambling.
Unge under 18 kan få venner til at spille for sig, unge over 18 kan finde fællesskab ved at gamble sammen. Er det forældrenes ansvar, at unge under 18 ikke spiller? Er myndige personer ikke selv ansvarlige for deres spilleforbrug? Jo, det er korrekt, men et gymnasiums rolle er både at uddanne og danne de unge, og herunder at hjælpe dem godt på vej ind i voksenlivet med de udfordringer, det indebærer.
Vi har derfor seksualundervisning i 1g, information om ludomani i 2. g og kursus i finansiel dannelse for alle i 3.g. (Ved siden af alt det andet der foregår på gymnasiet).
Selvom vi ikke er direkte ansvarlig for at disse vigtige emner adresseres så gør vi det alligevel. Vi ser det nemlig som en meget vigtig opgave for os som gymnasium at hjælpe, at danne, de unge bedst muligt så de bedst muligt i gang med voksenlivet, og det liv der venter på den anden side af en uforglemmelig gymnasietid.