Hasserisavis.dk har givet ordet til en læser. Læs her Svend Tøftings indlæg om Egholmlinjen, som han mener skal anlægges med hensyntagen til omgivelserne.
Af Svend Tøfting
Anlægsloven for en Egholmmotorvej blev vedtaget i Folketinget 14. maj. Hermed er mange års drøftelse af placeringen af den 3. Limfjordsforbindelse slut.
Forud er gået en af de største og mest omfattende planlægningsprocesser herhjemme. Den startede allerede lige efter Limfjordstunnelens åbning i 1969. Der har undervejs været overvejet 9 forskellige placeringer, og det var først i 2014 et bredt flertal i Folketinget pegede på Egholmlinjen med baggrund i en stor VVM-undersøgelse i 2011 omfattende 3 alternativer.
Den overordnede infrastruktur ved Aalborg er nu lagt fast for mange år frem i tiden. Den forventes at åbne i 2034.
Egholmlinjen starter syd for Dall og føres vest om Aalborg over Egholm og vest om Nørresundby og tilsluttes E39 syd for Vestbjerg. Der er tilslutningsanlæg ved Hobrovej (Citysyd), Ny Nibevej og Nørholmsvej syd for fjorden. Og Nord for fjorden er det ved Thistedvej og Høvejen.
Mindre trafik
Etableringen af Egholmlinjen ændrer radikalt på trafikmønstret i Aalborg og Nørresundby. Trafikstrømmene i de vestlige bydele bliver nu rettet mod den nye forbindelse.
Det betyder flere biler på tilkørselsvejene tæt på Egholmlinjen. Det er i det bynære område primært Nørholmsvej, Under Lien, Svalegårdsvej og Mølholmsvej i Hasseris og Thistedvej i Nørresundby.
Men vi kan glæde os over, at stort set alle andre veje i Aalborg og Nørresundby vil få mindre trafik! Det gælder fx Vesterbro (ca. -10%), Hasserisvej (ca. -15%), Kong Christians Alle (ca. -10%), Skelagervej (ca. -25%), og Hobrovej i Skalborg (ca. -10%).
Der skal ses på hvorledes vejene, der får mere trafik, kan ombygges for at tilpasse dem til den større trafik.
Modellen fører næsten al trafik til og fra Hasseris ad Nørholmsvej. Det vil måske her være nærliggende at flytte meget af denne trafik til Svalegårdsvej, der er mere facadeløs, og så etablere cykelstier på Svalegårdsvej.
Der har i mange år været afviklingsproblemer på Hobrovej i Skalborg for trafikken til og fra City Syd. Der kan med etablering af Egholmlinjen forventes en reduktion på 10-15%. Så det vil være nærliggende at anlægge koblingen mellem E45 og City Syd og måske til Ny Nibevej som en første etape af Egholmlinjen.
Store miljøundersøgelser
Modstanderne af Egholmlinjen har ført en målrettet kampagne. Stor respekt for denne – det er en del af den demokratiske proces. De har bl.a. peget på problemer med støj, grundvandsikring, asbestforekomster og ødelæggelse af natur på Egholm.
Disse emner er medtaget i en stor supplerende miljøundersøgelse, der blev gennemført i 2022-23.
Hvis vi ser på evt. forurening af grundvandsmagasinet ved Frejlev, er der ikke grund til bekymringer. Det fremgår af miljøundersøgelserne ”Regnvand vil blive håndteret i tætte afvandingssystemer og bassiner med tæt bund på hele strækningen”. Det er en metode, der anvendes mange steder.
Og så har der været stor debat om asbest. Og her er der heller ikke grund til bekymring. Asbest er kun farlig i tør tilstand, og hvis det så kommer i lungerne som støv. Hvis der findes asbest i linjeføringen, vil det blive flyttet til et godkendt depot i våd tilstand i ”henhold til gældende lovgivning”, og det fremgår af de supplerende miljøundersøgelser at ”konsekvensen vil være ubetydelig”.
Og så er der naturområdet. Her er det i forbindelse med de supplerende miljøundersøgelser fastlagt, at der udlægges 160 ha ny natur, hvoraf de 100 er erstatningsnatur. De resterende 60 ha udlægges for at kompensere for kvælstofudledning fra biltrafikken.
Der udlægges ikke erstatningsnatur på Egholm, idet de supplerende miljøundersøgelser viser, at der stor set ikke inddrages natur på Egholm, da motorvejen forløber over dyrkede marker. Der udlægges dog ca. 25 ha ny strandeng på sydsiden ved tunnelen under Limfjorden.
Forblive en ø
Det er klart at Egholm mister noget af sin rekreative værdi med etablering af en Egholmforbindelse. Men Egholm kan fortsat bevare nogle af de rekreative værdier ved at bevare færgedriften til Egholm. Med fortsat færgedrift kan Egholm bevare sin ø-status, og øen vil fortsat være et godt rekreativt mål, ikke mindst for de mange gæster på Kronborg. De kan her hverken se eller høre trafikken fra motorvejen. Og motorvejen generer heller ikke de følsomme Natura 2000 områder på vestenden af Egholm.
Og så er der støjsiden. Der er planlagt etablering af i alt 5,3 km støjskærme ved Dall, på begge vejsider I Drastrup, og øst for motorvejen ved Nørholmsvej/Æblevangen.
Der vil komme mere støj ved bebyggelserne i Hasseris Enge – men den er under den vejledende grænse for støjbelastede boliger på 58 dB. Og den samlede støjbelastning i Aalborg/Nørresundby falder faktisk lidt pga. mindre trafik på mange byveje.
Støjen kan reduceres yderligere med støjdæmpende asfalt og ved at nedsætte hastigheden på nogle tidspunkter. Og det kan også overvejes at etablere flere støjskærme på det kommunale vejnet.
Aflastning af vejene i Aalborg Midtby giver også mulighed for ændret anvendelse. Aalborg kommune er allerede startet med at se på mulighederne for at etablere en nord-syd gående Plusbus2 løsning over Limfjordsbroen, som får mindre trafik. Det kan styrke den kollektive trafik.
Dialogen skal i gang
Egholmlinjen er besluttet, og vi skal i Hasseris se hvorledes vi kan få den etableret med mindst mulig gene for området. Vi skal i Hasseris følge det kommende anlægsarbejde tæt, og vi skal allerede nu i dialog med Aalborg Kommune om ombygning af de veje, der får mere trafik.
Jeg vil opfordre Hasseris Grundejerforening om at gå i dialog med Aalborg kommune, om hvorledes det kan ske.
Og selv om Egholmlinjen først åbner om ti år, skal der tages fat allerede nu i forbindelse med planlægningen af anlægsarbejderne.