Salonbrands har vendt op og ned på frisørgrossistvirksomheden ved at kombinere salg af hårprodukter, et inspirerende showroom og tæt samarbejde med selvstændige frisører.
På Sofiendalsvej har frisørgrossisten Salonbrands markeret sig som en moderne spiller i frisørbranchen. Ledet af Ebbe Lynggaard, Gitte Lynggaard og Mette Pejstrup, har Salonbrands gennemgået en betydelig transformation for at tilpasse sig en ny digital verden.
”Vi vender bøtten,” siger Ebbe. ”Vi vil gerne kommunikere med vores kunder, og vores kunders kunder på en ny måde,” siger han og fortæller, at Salonbrands ikke længere kun vil sælge produkter til frisørerne. ”Vi vil også gerne være med til at give god inspiration.”
Fra lager til showroom
Ebbe og Gitte har været i frisørgrossistbranchen i næsten 40 år. De startede i 1986, hvor de drev forretningen med fokus på ét enkelt brand. Efter 30 år ændrede det hele sig dramatisk, da deres hovedleverandør valgte at sælge sine produkter direkte til forbrugerne. Dette tvang Ebbe og Gitte til at genopfinde deres forretning, hvilket de gjorde ved at inkludere flere brands i deres sortiment.
”Det føltes lidt som at Berlinmuren faldt og det var hårdt at lave forretningen om. Men efterfølgende kunne vi gøre, som vi selv havde lyst til og vi fik flere strenge at spille på,” siger Ebbe.
I 2020 tog Salonbrands endnu et skridt i deres udvikling, for her kom Mette Pejstrup, uddannet frisør, ind i billedet. De har lavet det gamle lager på Sofiendalsvej om til et flot og indbydende showroom.
”Vi ville væk fra lager, paller og papkasser, og nu skulle lokalet, som vi har haft de snart 40 år, være rammerne for et nyt showroom,” fortæller han.
Nu har Salonbrands skabt et nyt showroom, hvor produkterne står fremme på hylderne, og kunderne kan prøve, teste og mærke produkterne i deres eget hår. ”Vores kunder synes, det er meget mere spændende,” siger Ebbe.
De selvstændige frisører
Salonbrands har gjort op med den traditionelle måde at drive forretning på og introducerer nu et helt nyt koncept, der kombinerer salg af hårprodukter med et inspirerende kundeunivers, hvor både ansættelsen af Mette Pejstrup og opbygningen af showroomet har været med til at udvide Salonbrands’ forretningsmodel til også at inkludere rådgivning i den professionelle frisørbranche.
”Den store forandring har været en hård og dyr omgang, men vi er landet i det nu, og vi kan mærke, at det er den rigtige vej,” siger Ebbe Lynggaard.
Og ifølge Ebbe, Gitte og Mette, er det her vejen frem. For i en branche, hvor mange frisører arbejder selvstændigt og ofte alene, har Salonbrands indset vigtigheden af at tilbyde inspiration og støtte.
“Selvom mange af vores kunder er selvstændige og arbejder alene, forventer deres kunder stadig, at de er opdaterede på de nyeste trends. Deres kunder kender allerede teknikker fra YouTube, og trends ændrer sig hurtigt. Derfor har selvstændige frisører brug for steder at finde inspiration og sparring,” forklarer Mette, og tilføjer at Salonbrands ønsker at være med til at tilbyde tips og tricks til de nyeste trends.
Nye partnerskaber
Fra august udvider Salonbrands deres fokus på inspiration til frisørbranchen ved at tilknytte to selvstændige frisører som unikke samarbejdspartnere på adressen i Sofiendal.
”Det er to selvstændige frisører, som vil købe og bruge vores produkter og dermed hjælpe os med at markedsføre os bredere,” forklarer Gitte Lynggaard.
Mette Pejstrup tilføjer: ”De spændende ting, de laver og deler på sociale medier, vil vi også få lov til at lægge op. De kan omsætte det, som vi gerne vil kommunikere, i et neutralt forum, da de ikke er ansatte hos os.”
Vender pilen
Ved at samarbejde tæt med disse frisører får Salonbrands adgang til uvurderlig information om kommende trends, som de tidligere skulle opsøge på markedet.
”Det er fantastisk for os at få de to med,” tilføjer Ebbe Lynggaard. ”Indtil nu har det været os som firma, der kom og viste noget frem. Men trends starter jo hos frisøren, der hver dag har hands-on erfaring og tænker seks måneder frem for at forudsige, hvad der vil ske.”
Det vil også udfordre grossisten, da Ebbe forventer, at de to frisører vil stille krav den anden vej.
”De kommer fra den verden, vi gerne vil være interessante for, og derfor må vi også hanke op i os selv, så vi kan imødekomme deres ønsker og krav,” fortsætter Ebbe.
Mette, Gitte og Ebbe glæder sig meget til det nye samarbejde, som skal være med til at holde Salonbrands på tæerne og forsat gøre det spændende at være en del af branchen efter så mange år.
”Det vil sige, at i stedet for at vi bliver inspireret, når vi besøger vores kunder, kan vi vende pilen og vise dem, hvad vores to frisører har hjulpet os til at se, og som vi tror, at fremtiden vil bringe,” konkluderer Ebbe.