Jannich Voigt Dam er iværksætter med en stor vision. Sammen med sit team hos Social Drone har han sat sig for at revolutionere boligfremvisning ved hjælp af droneoptagelser, som både sparer ejendomsmæglerens tid og tiltrækker de rigtige købere.
Hasserisavis.dk møder Jannich Voigt Dam lige udenfor hans barndomshjem på Under Lien, hvor han er født og opvokset. Han har i halvandet år bestræbt sig på at være en del af udviklingen i fremtidens boligmarked ved at fremvise boliger på en ny måde, og løfte boligens potentiale til nye højder – bogstaveligt talt.
”Når man ser et billede i en salgsopstilling, kan det være svært at tyde stuens størrelse, men med vores FPV-droner flyver vi jo rundt i boligens forskellige rum – mellem lamperne, hen over bordpladen og giver en 360 graders oplevelse af boligen,” siger Jannich.
Flyvende idé
Idéen til Social Drone opstod, da Jannich skulle sælge sin egen lejlighed. Han følte, at de eksisterende online fremvisningsmuligheder var begrænsede, og hvis han ønskede en video i salgsopstillingen, var det eneste valg en simpel iPhone-video. Inspireret af, hvordan ejendomme præsenteres i udlandet, så han potentialet i droneoptagelser. Jannich undersøgte lovgivningen for droneflyvning og blev overrasket over, hvor få der havde de nødvendige certifikater.
“Jeg fandt ud af, at der faktisk ikke er mange, der kan filme med drone eller måske tør springe ud i det, fordi Udfordringerne afskrækkede dog ikke Jannich. Han dykkede ned i reglerne, samlede et team af certificerede dronepiloter og lancerede Social Drone i april 2023.
Luft under vingerne
For at få Social Drone op at flyve, vidste Jannich, at han måtte samle nogle af Danmarks bedste dronepiloter og skabe opmærksomhed omkring hans nye koncept. I begyndelsen testede han og hans team deres kompetencer med en bred målgruppe for at finde ud af, hvor de kunne skabe størst værdi.
Den første opgave var lige på den anden side af vejen fra hans barndomshjem: filmen af KFUM-cuppen for Aalborg KFUM Fodbold. Jannich, der som dreng spillede i Aalborg KFUM Fodbold, så her en perfekt mulighed for at vise teamets evner lokalt. Dronevideoen skulle vise sig at blive en stor succes og resulterede i 10-15 nye kunder, der efterfølgende bookede Social Drone til yderligere projekter.
“Det er det gode ved det her lokalområde – her støtter vi hinanden,” siger Jannich.
Eneste i Danmark
Jannich fortæller, at Social Drones certificerede piloter kan navigere sikkert selv under udfordrende vejrforhold som temperaturer ned til -10 grader og vindstød på 12 meter i sekundet. Regn og solskin er ingen hindring, selvom dronerne må blive på jorden under skybrud. Men helt særligt for Social Drone er, at de kan flyve indendørs.
”Vi har endnu ikke fundet nogen i Danmark, der anvender droner til indendørs optagelser på samme måde som os, så vi henter vores inspiration fra udlandet,” forklarer Jannich og fortæller, at især erhvervslivet hurtigt har fået øjnene op for potentialet i dronevideoer.
Han viser et eksempel, hvor Social Drone har produceret en video for vininvesteringsvirksomheden RareWine. Her flyver dronen over, under og gennem reolerne på lageret og videre gennem kontoret – alt imens medarbejderne arbejder uforstyrret.
“Man kan få vist en masse på kort tid, og dronen kan stå helt stille i luften, hvis kunden ønsker at fremhæve noget,” forklarer Jannich Voigt Dam og fortæller, at det også er muligt at tilføje speak til videoen for yderligere at uddybe præsentationen.
Klar til hussalg
Som planlagt har Social Drone vist sig at være have succes med dronevideoer til ejendomssalg.
Dronerne giver købere en mere realistisk oplevelse af boligen ved at vise rummenes størrelse, tagets tilstand og hele lokalområdet fra højden – alt sammen uden at risikere at ødelægge noget, som Jannich humoristisk bemærker: “Der er aldrig gået så meget som en Kähler-vase i stykker.”
På kun et halvt år har Social Drone fået samarbejder med fire ejendomsmæglere, og det skyldes ifølge Jannich, at dronevideoerne giver en mere præcis præsentation af boligen, hvilket sparer ejendomsmæglerens tid, tiltrækker de rette købere og reducere antallet af unødvendige fysiske fremvisninger.
“Når man sælger sit hus, vil man gerne have en fortjeneste hurtigt – spørgsmålet er, om du vil vente seks måneder eller mere og stole på otte billeder og en plantegning, eller om du vil investere i en flot video, der sikrer de rigtige fremvisninger fra start,” spørger Jannich.
Han er overbevist om, at når først man prøver at sælge en ejendom med dronevideoer, vil man ikke gå tilbage til almindelige billeder. “Vores digitale udvikling går ekstremt hurtigt, og vi forventer, at videoer snart vil erstatte billeder som standard.”
Fordomme
Jannich Voigt Dam påpeger, at der ofte er en misforståelse om, at dronevideoer er væsentligt dyrere end traditionelle fotografiske løsninger.
“Vi laver jo det hele – både billeder, video og dronevideoer. De dyreste personer, vi kan hyre ind, er faktisk fotografer, der både tager og redigerer billeder,” forklarer han og påpeger, at dronepiloterne arbejder hurtigere end fotografer, der skal tage billeder af de enkelte rum, hvilket sparer både tid og penge.
Social Drones droner kan flyve over 200 km/t, hvilket gør det muligt at udføre opgaver på en hurtigere og mere effektiv måde. Dog oplyser Jannich med et smil, at de endnu ikke har nået tophastigheden i en almindelig dagligstue.
”En dronevideo er hverken er dyr eller kompliceret,” siger Jannich og lægger vægt på, at Social Drone håndterer hele processen, fra at indhente de nødvendige tilladelser og holde sig opdateret på lovgivningen til redigering og levering af en færdig video.
Jannich Voigt Dam er overbevist om, at han kan tage boligfremvisning til nye højder med Social Drone. Men han ser også frem til andre sjove flyvende opgaver, hvor den næste i kalenderen blev optagelsen af en musikvideo på Smukfest for kunstneren Baloosh.