Hasseris Grundejerforening efterlyser lavere grænser for trafikstøj. Konkret foreslås det, at grænsen for trafikstøj nedsættes til maksimalt 53 decibel (dB), som også er WHO’s anbefaling. WHO har fastsat grænsen til 53 dB, fordi det er skillelinjen for, hvornår folk føler sig generet af støj. I mange år har myndighederne anvendt en vejledende grænse på 58 dB, hvilket er fastsat af Miljøstyrelsen. En nedsættelse på 3 dB svarer i praksis til en halvering af støjen. Så en nedsættelse til WHO’s anbefalede niveau vil være mærkbar for mange mennesker.
Borgerforslag om støjreduktion
Hasseris Grundejerforening har derfor netop indsendt et såkaldt borgerforslag til Folketinget, hvori det kræves, at støjgrænserne nedsættes. Thorkil Neergaard, formanden for Hasseris Grundejerforening, opfordrer derfor alle til at gå ind på borgerforslag.dk og støtte forslaget.
Grundejerforeningen vil med forslaget sikre, at den store mængde viden, der findes om trafikstøjs skadelige effekter, også afspejles i lovgivningen. Ved at sætte nye og lavere støjgrænser for både kommende projekter, og tillige endnu en gang tage fat i de eksisterende støjplagede boligområder, kan der skabes en varig og positiv sundhedseffekt. Hasseris Grundejerforening håber på stor opbakning til forslaget fra borgere i hele Danmark.
Støjbelastningen i Danmark er stigende
Trafikstøj udgør et stort problem i Aalborg og resten af Danmark. Og problemet er stigende, da der for eksempel bygges nye veje, og der kommer flere biler. Bor eller færdes man dagligt i et miljø, hvor støjen er vedvarende, viser forskningen, at det øger risikoen for et bredt spektrum af lidelser som forhøjet blodtryk, hjerte-kar-sygdomme, diabetes, slagtilfælde, demens, depression, højt stressniveau, dårligt mentalt helbred, træthed, nedsat indlæring og søvnproblemer.
”De sundhedsskadelige effekter af støj er meget veldokumenterede,” fastslår Thorkil Neergaard. ”Støj er af sundhedseksperter benævnt som en langsom dræber, og særligt trafikstøj koster samfundet mange penge i sundhedsudgifter. Med de mange nye infrastrukturprojekter, der skal bygges de næste mange år, som for eksempel 3. Limfjordsforbindelse gennem Hasseris Enge og over Egholm, er det et samfundssvigt af dimensioner, at man ikke gør mere for at reducere støjen. Det kan simpelthen ikke passe, at planlagte vejprojekter, der først kan tages i brug om mange år, baseres på forældede støjgrænser, når myndighederne allerede i mere end ti år har vidst, at støj er utroligt usundt,” lyder det fra Thorkil Neergaard.
Alligevel fortsætter myndighederne i Danmark med at udbygge veje og anden infrastruktur, der støjer langt mere end solid, forskningsbaseret viden i dag anbefaler som forsvarlig praksis. Vejdirektoratet, der er ansvarlig for blandt andet stats- og motorveje, gør selv opmærksom på, at støj har negative helbredsmæssige konsekvenser. Miljøstyrelsen har på nuværende tidspunkt (2025) ifølge Vejdirektoratets hjemmeside imidlertid ikke fundet det nødvendigt at revidere de vejledende støjgrænseværdier på baggrund af WHO’s anbefalinger.
Hasseris Medier
Hasseris Bymidte 21
9000 Aalborg
Tel: +45 22 87 47 44
info@hasserisavis.dk
CVR: 42993077



















