Efter en årrække, hvor skiftende bestyrelser i Hasseris Grundejerforening har undladt at tage stilling, har man nu efter to medlemsundersøgelser besluttet sig.
Den 25. januar afholdt Hasseris Grundejerforening et borgermøde på Hasseris Gymnasium, hvor ca. 200 borgerne mødte frem.
I panelet havde man fået lokalpolitikere fra de fleste af partierne i Byrådet, samt to repræsentanter fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinien.
Kun Venstre havde meddelt, at de ikke var i stand til at stille med et byrådsmedlem, der var tilstrækkeligt inde i sagen.
Livlig debat
Mødet gav anledning til en livlig debat mellem paneldeltagerne og de fremmødte borgere. Især forsøgte man at få borgmester Lasse Frimand Jensen (S) og rådmand Morten Thiessen (K) til at forholde sig til de mange bekymringer, som borgerne har ved. Klimabelastning, naturødelæggelse, asbestforurening, ødelæggelse af drikkevandsarealer, trafikbelastning og sundhedsskadelig støj.
Hertil kommer byrådets bevilling af 600 millioner kommunale skattekroner til Staten, og dets støtte til Aalborg Alliancen.
Enten en Egholmforbindelse eller ingenting
Imidlertid viste det sig umuligt at få de politikere, der går ind for Egholmforbindelsen, til at forholde sig konkret til borgernes bekymringer. Morten Thiessen fejede dem af bordet med argumentet:
“Det er enten en Egholmforbindelse eller ingenting”, og borgmesteren henviste til, at det et Statens opgave at løse de problemer, der måtte opstå.
Borgebevægelsen: Tilhængernes argument er falsk
Derimod var modstanderne af en Egholmforbindelse anderledes klare i spyttet. Det blev kaldt en skandale, at man ikke vil tage problemerne alvorligt.
Mest klare var Borgerbevægelsens to repræsentanter. Formand Louise Faber gav en gennemgang af de mange rapporter, der gennem tiden er blevet lavet, heraf flere ifølge Faber uden lovhjemmel.
Desuden ser man ifølge Borgerbevægelsen, at Vejdirektoratet bliver underkendt af Miljøstyrelsen.
Trafikekspert Kaj E. Jørgensen dokumenterede, at hele sagen hviler på et falsk grundlag, når argumentet for at anlægge en 20 km. motorvej vest om Aalborg er, at E45 og tunnelen bliver aflastet.
“Ja, Egholmmotorvejen vil aflaste E45 med ca. 20%, men i forhold til trafikbelastning i dag, som mange peger på som problematisk, så vil stigningen i trafikken i de år, det tager at bygge Egholmforbindelsen betyde, at der ved åbningen vil være den samme belastning i Tunnelen, som i dag. Man får altså ødelagt ‘byens lunge’ i vest, og i øst får man ikke løst problemet”, forklarede Kaj E. Jørgensen.
Rabat på høreværn
Torben Thorup Jensen afsluttede aftenen med en ‘strøtanke’ om, at bestyrelsen måske skulle overveje at tilbyde medlemmerne rabat på køb af høreværn.