Det nordjyske flyselskab, North Flying, holder til i Aalborg Lufthavn. Her er flyvningerne mange og forskellige, og både organer, bilreservedele og VIP’s kommer med ombord, når de otte fly går i luften.
”Vi er et meget nordjysk selskab på rigtig mange måder,” siger Jesper Kragelund, Sales Manager hos North Flying, som i dag råder over 8 fly, 40 fastansatte, 20 freelancelæger og -sygeplejersker, 6 freelanceteknikere og 3 freelancepiloter.
Tidligere havde North Flying små afdelinger i mindre lufthavne som i Aarhus, Odense, Esbjerg og Thisted, hvor selskabet betjente de små danske øer med mindre fly, men i 1998 blev det hele samlet i Aalborg Lufthavn.
”Det var vores DNA fra starten af. I 1970’erne startede det her i Aalborg Lufthavn. Her havde vi de ledende medarbejdere, og det var her, ejerskabsstaben var omkring. På den måde er vi funderet i den nordjyske muld,” fortæller Jesper Kragelund.
Danmarks største
Det hele startede i 1970’erne med taxiflyvninger i Skandinavien. Op gennem 1990’erne begyndte North Flying for alvor at tage fart, for i 1994 fusionerede firmaet med det norske selskab Nordic Air, og man blev derved Danmarks største inden for taxiflyvninger.
I 1998 opkøbte North Flying både fly, aktiviteter og personale af Falck Air og begyndte at flyve ambulancefly internationalt, og i dag udgør ambulanceflyvninger over halvdelen af flyselskabets samlede omsætning.
Kontrakt med Rigshospitalet
I dag det primære forretningsområde taxi-, ambulance- og fragtflyvninger. Derudover har North Flying gennem de sidste 15 år haft kontrakt med Rigshospitalet, hvor selskabet flyver organflyvninger.
”Det er en rimelig krævende kontrakt, for det fordrer, at man er i stand til at være i luften med tre timers varsel 365 dage om året,” siger Jesper Kragelund.
Og det går stærkt, når Rigshospitalet melder om organflyvning. North Flying, der har personale på standby i døgnets 24 timer, stiller med piloter og fly og flyver direkte til Kastrup Lufthavn.
”Et transplantationsteam kommer med blå blink fra Rigshospitalet og går ombord med deres egne organkasser og udstyr. Så flyver vi fx til Helsinki Lufthavn, hvor de kører ind og opererer organet ud, som de skal have med tilbage til Danmark,” fortæller Jesper Kragelund.
Liv og død
Imellem tiden står North Flyings fly standby i lufthavnen og venter på, at teamet har opereret og vender tilbage til flyveren. Turen går så fluks retur til Kastrup, så kirurgerne hurtigst muligt kan komme ind på Rigshospitalet igen og udføre transplantationen.
”Det handler jo om liv og død. Og her er det vigtigt, at vi bor i Aalborg Lufthavn, hvor der altid er 24 timers åbent. I andre lufthavne kan der være regler om, at man ikke må flyve efter midnat på grund af støjgener, og ellers kan der være problemer med snerydning om vinteren, men det er der ikke i Aalborg, hvor den civile lufthavn deler omkostningerne med militæret,” fortæller Jesper Kragelund.
Fragtflyvning for bilfabrikker
På værkstedet arbejder selskabets teknikere i døgndrift, og de skal stå klar til at kunne ombygge flyene med kort varsel, når en hasteopgave kommer ind.
Inden for et par timer kan teknikerne bygge North Flyings 19-sæders fly om, så selskabet kan fragte vigtige reservedele til bilfabrikker, hvis der har været leveringsproblemer.
”Så flyver vi til Ungarn, Slovakiet og Tjekkiet, hvor mange bilfabrikker får produceret reservedele. Her kan vi hente to tons airbags til Ford i England, hvor de ellers risikerer, at produktionen står stille til de 2000 biler, der skal produceres,” siger Jesper Kragelund og fortsætter:
”Hvis man har et transportbånd, der står stille, og det koster 1 mio. pund i timen, så betyder det ikke så meget at bruge 100.000 kr. at få fragtet en reservedel hjem midt om natten.”
Læs resten af artiklen i den trykte udgave eller klik her.