I 2007 trådte Anemette og Danni Bühlmann til som arvinger af Scheelsminde-hotellet. I dag leder de ikke kun otte hoteller og 375 medarbejdere, men holder også skarpt øje med nye fremtidige hotelmuligheder, samtidig med at bevare familiens virksomhed og dens fundament på tværs af koncernen.
Historien om Bühlmann-koncernen rækker tilbage til 1960, da Hugo Jensen og Aloisia Bühlmann, Anemette Bühlmanns farfar og farmor, ankom til Nordjylland for at bestyre det prestigefyldte Motel Aalborg på herregården Scheelsminde. Efterfølgende overtog deres søn, Peter, og hans hustru, Mona Jensen, stedet i 1979 og omdannede det til herregårdshotellet Scheelsminde.
Anemette og Danni Bühlmann overtog Hotel Scheelsminde i 2007 og har siden formået at udvikle og udvide Bühlmann-koncernen kontinuerligt. I dag tæller koncernen otte hoteller, som er et resultat af det solide fundament, der er blevet opbygget i løbet af de 17 år under Anemette og Dannis ledelse.
Respekt for arven
For Anemette Bühlmann er det vigtigt at drive hotelvirksomheden med stor respekt for de tidligere generationers arbejde.
“Man ønsker ikke at skuffe sine forældre eller bedsteforældre, hvilket driver os til altid at stræbe efter at bevare og udvikle det, de har skabt, med dyb respekt. Selv min 99-årige farmor, der bor på plejehjem, holder fortsat øje med Scheelsminde. Jeg vil gøre alt for aldrig at skuffe hende,” siger hun.
Fundamentet for Bühlmanns vækst hviler på grundlæggende værdier som respekt for traditioner, passion for gæstfrihed og et højt gastronomisk niveau, men Anemette understreger også, at det ikke er noget, de er kommet sovende til:
”Der ligger et enormt stort arbejde bag vores vækst. Danni og jeg har viet meget af vores liv til arbejdet. Da børnene var små, prøvede vi ikke at tale om virksomheden, når vi holdt fri om aftenen, men så var der helt stille imellem os,” griner hun.
Flyttet hjemmefra
Anemette er vokset op på herregårdshotellet Scheelsminde, og efter 40 år på hotel- og kollegieværelser er hun for første gang – sammen med familien – flyttet ’hjemmefra’. Familien Bühlmann flyttede nemlig i hus i Hasseris 1. januar 2023, da et nyt værtspar flyttede ind på Hotel Scheelsminde, og Bühlmann-koncernens kontor blev i samme omgang rykket ud på Lyngvej.
”Vi er blevet så mange her på kontoret, så det ville optage for meget plads ude på hotellet,” forklarer Anemette. ”Det passer også fint, for så kan vi koncentrere os om at udvikle og undlade at bruge tid på små detaljer, såsom om planten i hjørnet af receptionen er placeret korrekt,” smiler hun.
Ikke som Scandic
Danni og Anemette startede deres udvidelse af familiearven i 2011 med overtagelse af driften af herregårdshotellet Nørre Vosborg i Vestjylland. Siden er det gået ”slag i slag” – som Anemette udtrykker det – med Pier 5 Hotel i Aalborg, Airport Hotel i Aalborg, Villa Provence i Aarhus, Peak 12 Hotel i Viborg og i 2023 åbnede koncernen hele to hoteller på et år – nemlig Billund Airport Hotel og Hotel Royal i Århus.
“Al vækst behøver ikke kunne ses på bundlinjen. Vi lægger stor vægt på at investere i vores medarbejdere, så vi skaber et attraktivt og spændende arbejdsmiljø, samtidig med at vi så kan få arbejdskraft fra øverste hylde.” – Anemette Bühlmann.
Anemette afslører, at vækstfundamentet indebærer en bevidst beslutning om at opretholde en ensartet driftsmodel på tværs af hotellerne.
“Hotellerne inddeles i kategorier som by- og livsstilshoteller, airporthoteller og herregårde. Selvom det kan fremstå som mange forskellige hoteller udefra, er vores fundament ens, og det er en bevidst del af vores strategi. Vi stræber ikke efter at blive som Scandic-koncernen. Vi tilbyder i stedet unikke oplevelser på hvert hotel med et højt gastronomisk niveau, mens vores driftsprocesser er strømlinede på tværs af alle hoteller,” forklarer Anemette.
Synergieffekten
Bühlmanns fokus på vækst er ikke isoleret til antallet af hoteller, men inkluderer også investering i medarbejdere og etablering af et solidt uddannelses- og talentudviklingsprogram. På Lyngvej har Bühlmann-ledelsen ansvaret for mere end 375 medarbejdere, og koncernen er nu en betydningsfuld arbejdsgiver inden for hotelbranchen. Her er det, ifølge Anemette, vigtigt, at der skabes et attraktivt arbejdsmiljø med gode muligheder for at avancere.
“Al vækst behøver ikke kunne ses på bundlinjen. Vi lægger stor vægt på at investere i vores medarbejdere, så vi skaber et attraktivt og spændende arbejdsmiljø, samtidig med at vi så kan få arbejdskraft fra øverste hylde,” siger hun og understreger, at det er også med til at fremtidssikre koncernen.
”Synergieffekten ved at have flere hoteller har medført, at det med tiden er det blevet lettere for os at udvide Bühlmann med nye hoteller. Vi har fra begyndelsen forsøgt at skabe et godt, stærkt fundament, der er gearet til vækst, hvor vi fx kan rekruttere internt til ledende stillinger på nye hoteller, fordi vi selv skaber vores egne talenter via vores akademi,” forklarer hun.
Digitalt og nærværende
En del af strømliningen finder sted i det store fokus på værtskab, når man træder ind på et af Bühlmanns otte hoteller. Men hvordan kan følelsen af nærværende værtskab kombineres med en digital tidsalder? Det har Bühlmann-koncernen forsøgt at svare på med et nyt koncept:
“Vi har indført, at al vores gæstesupport foregår her fra kontoret på Lyngvej. Vi har byttet receptionsskranken ud med en selv-tjek-in-skranke, og det har frigjort arbejdstid til, at vi nu har værter og værtinder i en cirkulerende funktion ude på hotellerne, der skænker kaffe, snakker med gæsterne og sørger for nærvær,” forklarer Anemette og fortsætter:
”Der er ingen tvivl om, at det er en stor adfærdsændring for medarbejderne, der har været vant til at stå bag en skranke og have travlt med at besvare telefoner og mails, som nu i stedet har god tid til at fortælle om spisesteder og om hvad der sker ude i byen. Digitaliseringen er kommet for at blive, og vi vælger at bruge det, hvor det giver mening for os,” fortæller Anemette og tilføjer, at denne ændring blev indført i 2023, og de er stadig i gang med at finjustere og få det ordentligt på plads.
Endnu flere hoteller
Anemette Bühlmann understreger, at de ikke hviler på laurbærrene og ser i stedet hele tiden på, hvad det næste skridt for virksomheden skal være. Hun afslører fremtidsplaner om at åbne to nye hoteller i 2024, og selvom de stadig fokuserer på Jylland, arbejder de intensivt på også at udvide til København og Fyn på sigt.
”Vi har bare ikke helt fundet det rigtige sted endnu. Vi kan jo ikke tage et stort spa-hotel ind, for det passer ikke ind i vores segment, hvor det er gastronomien der tæller,” siger hun og tilføjer hemmelighedsfuldt: ”Men der ligger en plan.”
Bühlmann ledes af fire personer: Anemette Bühlmann styrer økonomi og koncernudvikling, Danni Bühlmann håndterer drift med otte hotelchefer og leder renoveringer. Karina Harboe Jensen står for kommunikation og marketing, mens Jacob Skjærris Lund tager sig af HR og personaleområdet.