Anne Brauner og Kåre Guldager Madsen har skabt et smykkeunivers i vækst. Med Annes kreative designs og Kåres e-handelskompetencer formåede parret i fællesskab at lande et resultat for 2023 på over 1,1 mio.
Smykker skal ikke gemmes væk i skuffen – de skal bruges!
Det mener parret Anne Brauner og Kåre Guldager Madsen, der sammen har opbygget et smykkeunivers med et skarpt koncept, der indebærer kvalitetssmykker til en pris, der er til at betale.
”Vi har mange kunder, der ejer ægte tennisarmbånd med brillanter, som de ikke tør gå med. De har købt Annes tennisarmbånd, for som de sagde, kan man ikke se forskel,” fortæller Kåre og forklarer, at de hos ANNEBRAUNER bruger samme kunstigt fremstillede zirkoniasten, som Pandora benytter.
”Vores kunder kommer igen, fordi man kan få så mange flere smykker for pengene her. Og når de først finder ud af, hvor holdbare smykkerne er, så bliver de faste kunder,” siger Anne.
Smykker på papir
Smykkevirksomheden ANNEBRAUNER tog sin spæde begyndelse med to paller smykker fra Kranz, som Kåre modtog med planer om at sælge dem online. Kåre, der var med til at drive Bodyman.dk i 20 år, er velbevandret i webshops og e-handel. Han havde derfor lovet at hjælpe en bekendt med at håndtere varelageret efter smykkefirmaet Kranz’ konkurs.
Imens begyndte Anne at udfolde sit kreative talent med tegninger, skabt under de mange teamsmøder i coronapandemien, mens hun stadig var ansat på Aalborg Universitet. Idéerne til nye smykker, designet til at blive båret af unge som gamle kom til syne på notesblokken, og hurtigt indså parret at ved at forene Annes designtalent og Kåres kompetencer inden for e-handel, kunne de sammen skabe et nyt og unikt smykkeunivers.
I 2021 gik annebrauner.dk i luften, og siden er det gået stærkt. I 2021 formåede det nyopstartede smykkebrand allerede at få et resultat efter skat på 634.000 kr. og i 2023 landede årets resultat på over 1,1 mio.
”Og de næste fem år skal vi fortsætte med at vækste 100 % på omsætningen om året,” siger Kåre.
Personligt univers
Når man taler med Kåre og Anne, er der ingen tvivl om, at det flotte resultat skyldes deres samarbejde. De spiller på hinandens forskelligheder, hvor Anne ikke tager sig af økonomi, hjemmeside og strategi, for det klarer Kåre, og hun kan i stedet koncentrere sig om designs og farver i det kreative univers. Anne Brauner tegner de fleste af smykkerne selv, hvoraf omkring 10 % af lageret er kommercielle varer, som “alle skal have i sortimentet”. Desuden er flere af æskerne dekoreret med små personlige beskeder i hendes egen blokbogstavs-håndskrift, som hun fik tillært sig, da hun stod i en sportsbutik og skulle skrive skilte.
“Noget af det vigtigste i mine smykkedesigns er, at smykkerne har en historie,” forklarer Anne.
“Vi har et smykke, der hedder ’Third time’, der betyder tredje gang, lykkens gang,” fortæller hun og viser en forgyldt kirurgisk stål-halskæde prydet med tre fine zirkoniaer i forskellige farver.
“Den har folk købt, hvis de har solgt et hus, mistet et barn eller blevet kræftfri. Smykkerne kan have så mange forskellige historier, afhængig af hvem der køber.”
Det rette set-up
Parret, der bor i Hasseris, flyttede deres smykkelager i 2023, som nu ligger på Vandmanden 12 A i Aalborg SV. På det nye lager har Anne og Kåre plads til to fuldtidsansatte, der pakker alle ordrerne, som de 80.000 kunder på webshoppen har lagt. Derudover har de suppleret smykkeforretningen med et lille showroom, der fungerer som smykkebutik, hvor kunderne kan kigge forbi, prøve og købe Annes smykker.
”Det er fantastisk, at vi nu kan møde vores kunder personligt. Nu kan vi jo se, at det er ægte mennesker, der køber vores smykker, og det, synes jeg stadig, er lidt vildt,” siger hun og fortsætter: ”På den her måde, kan jeg gå i 2 timer og hygge med kunderne, når de kigger forbi, og det ville ikke kunne lade sig gøre, hvis vi havde en fysisk butik i gågaden eller i Storcenteret. Det bliver et helt andet set-up.”
Kåre fortsætter: ”Der vil selvfølgelig være en stærk signalværdi i at have en fysisk butik inde i byen, selvom butikken ikke nødvendigvis klarer det godt. Men vores mavefornemmelse siger, at vi her har fundet det rigtige. Vi kan have vores smykkebutik uden at betale en dyr husleje, mens der er plads til vores lager.”
Han tilføjer: ”Vores ordrer tager ikke lang tid at pakke, og man skal ikke gå flere hundrede meter for at finde varerne på lageret, for smykker fylder jo ingenting. Med dette set-up, kan vi være her i mange år.”
Kundernes stemme
Foruden pengene, der er sparet på husleje, kan ANNEBRAUNER også holde prisen nede på smykkerne ved selv at stå for markedsføringen.
”Anne er blevet influencer for eget brand,” siger Kåre, og Anne tilføjer:
”Vi brugte influencere i begyndelsen, men vi kunne ikke styre, om de reklamerede for et andet smykkebrand dagen efter. Derfor valgte vi, at jeg selv måtte gøre det, selvom det var grænseoverskridende for mig,” griner hun.
Nu er Live-videoer på Facebook blevet hjemmebanen for Anne, hvor hun viser sine smykker til kunderne, der i kommentarfeltet har mulighed for at komme med inputs og idéer.
”På den måde får jeg et andet bånd til mine kunder, der føler, at de kender mig, og de får på samme tid noget ejerskab over smykkerne,” forklarer Anne.
”Det var bl.a. gennem en Facebook-live, at jeg indså, at det var et problem for mange kvinder at finde ringe i større størrelser uden at skulle betale ekstra. Derfor har vi valgt at fastholde samme pris, uanset om det er størrelse 46 eller 68. Jeg elsker at høre kvinder sige, at de endelig har fundet et brand, hvor de ikke kun kan få deres størrelse, men også til en ordentlig pris,” siger Anne.
Trives i universet
Deres samarbejde om at skabe et unikt smykkeunivers, der henvender sig bredt, har ikke kun vist sig at være en god forretning, men for Kåre og Anne kunne de ikke drømme om noget bedre at foretage sig.
”Selvom vi arbejder sammen hver eneste dag, kan vi have to helt forskellige opfattelser af dagen. Jeg kan dykke ned i det kreative, mens Kåre laver noget helt andet, så vi har altid noget at snakke om, når vi kommer hjem,” siger Anne, og Kåre supplerer:
”Vi har en femårsplan, hvor vi gerne vil vækste, men det handler ikke om, at vi skal tjene en masse penge. Vi trives i det, vi har skabt sammen, hvor vi har noget dejligt at stå op til hver eneste morgen.”