Siden 2021 har Stjernepladsen på Østre Havn i Aalborg været prydet med de fem ”Aalborgensere”, som værket hedder. De fire-fem meter høje figurer i glasfiber er skabt af den lokale hasseriskunstner Betina Jung, der i de sidste fire år har haft Betina Jung ART STUDIO på pladsen.
Hver dag kan hun kigge gennem de store vinduer i studioet ud på de urbane skulpturer og se forbipasserende stoppe op og beundre værket.
”Meget kunst står jo på piedestaler, hvor det er hævet over os. Men for mig var det vigtigt, at det stod nede på jorden, for på den måde får kunsten en berettigelse for hr. og fru Danmark,” siger Betina Jung og fortsætter: ”Jeg kan se ungerne, der styrter hen og sætter sig på foden eller holder om benet. Unge mennesker, der tager selfies eller klapper hende, der bukker sig, bagi. Når man er herinde hver dag, er det virkelig en gave at se, at der netop sker det, jeg havde håbet, min kunst ville kunne gøre.”
Men for Betina Jung er de fem ”Aalborgensere” ikke kun smuk udsmykning af byrummet, for kunsten er hendes kommunikationsvej, og de store skulpturer er også symboler på følelser og store tanker, som optager kunstneren.
”Hvis man kigger efter, så er det faktisk individualister,” siger hun og viser værkerne på pladsen frem. ”Ingen af skulpturerne samarbejder. Den eneste, der interagerer med en anden, er ham, jeg kalder ’den muntre’, for han er måske ved at klappe hende, der bukker sig, bagi. Det er nok der, hvor MeToo-bølgen kommer ind i det,” smiler hun.
Modig til mellemnavn
For 22 år siden valgte Betina Jung at lade sin passion blive til levevej. Hun arbejdede dengang i en bank, og det var faktisk hendes gamle chef i det, der dengang hed Nørresundby Bank, som gav hende skubbet til at springe ud som kunstner på fuldtid.
”Min gamle chef i banken sagde til mig: ’Hvis du kan sådan noget, hvad laver du så her?’ Han hjalp mig i gang ved at afholde en udstilling med 40 af mine billeder og solgte 36. På den måde fik jeg startkapital til at komme i gang,” fortæller hun, og siden hun tog det modige spring og satsede hundrede procent på kunsten, har hun aldrig set sig tilbage.
”Modig er mit mellemnavn. Man skal ikke være overmodig, men at være modig giver oplevelser, som man ikke ville få, hvis man er tilbageholdende og forsigtig,” siger hun og fortæller, at hun dengang startede sit studio op i hjemmet på Bygaden i Gl. Hasseris.
Ud i universet
Hun planlægger ikke, hun laver ingen skitser, for Betina Jungs kunst kommer indefra. Det er en intuition, hun følger og udvikler sig ud fra. Et maleri kan være to år i støbeskeen, hvor holdninger, farver og motiver kan skifte undervejs. Meget er sket siden kunstneren begyndte, for i starten var det mest følelser og mennesker omkring hende, der kom til udtryk i kunsten. Hun fortæller, at hun hele tiden befinder sig i en kunstnerisk udvikling, og i de seneste otte års tid er kunstneren begyndt at tænke endnu større.
”I starten lavede jeg lidt sjov med fx følelsen af at blive trådt på, som jeg kom ind i mit glade univers. Det var ofte historier, som alle kunne forholde sig til, jeg skabte i mine værker. Men på et tidspunkt blev jeg mæt af det univers, og nu kigger jeg mere ud i universet,” forklarer hun og viser de store værker frem.
”Jeg tror ikke, at man kan ændre menneskers adfærd,” siger hun og tilføjer: ”Vi lever i en tid, hvor der er fokus på klima, men ude i virksomhederne handler det jo stadig om vækst, bundlinje og effektivitet. Det er ikke noget, vi kan lave om på, for mere vil altid have mere. Men jeg tror, at naturen vil overtage i sidste ende.” Hun peger på et værk, hvor hun har portrætteret en planet med en stige under. ”Hvem ved? Måske må vi på et tidspunkt finde nye planeter at bo på,” griner hun.
Ro til store tanker
I snakken med Betina Jung kan man kun blive imponeret over de mange, store tanker, som kunstneren reflekterer over, når hun står foran sine store lærreder. ”Som barn spurgte jeg min mor, om hvor jeg havde den der knap, der kunne slukke for tankerne. Det kunne godt være frustrerende, indtil jeg lærte at få det ud af kroppen og ind i kunsten,” griner hun og tilføjer, at først da hun forlod det hektiske liv med et fuldtidsjob i banken, små børn og en hverdag, der skulle hænge sammen, kunne hun for alvor finde ro i hovedet.
Det inspirerede hende til at lave en udstilling i New York i 2007, hvor hun reflekterede over fremtidens kvinder og over, hvordan vi i dag skaber familie. ”Jeg så kvinder, der havde travlt med karriere, og som ansatte barnepiger for at få tid til ræset, hvor nærheden mellem mor og barn ikke altid var der. Jeg ved godt, at livet er kort, men jeg mener, at det er langt nok til, at man faktisk godt kan være sammen med sine børn, hvis man indretter samfundet efter det,” siger hun og fortæller, at hun har elsket at kunne gå hjemme og arbejde med kunsten og samtidigt være der for sine børn.
”Vi snakker om kvindelige ledere, kvinder i bestyrelser – men hvad hvis det ikke er den vej, vi bør gå, men at vi i stedet bør give plads til kvindens natur? Jeg tror, at den næste generation ikke vil gå på kompromis. De er bevidste om, at det ikke nødvendigvis er lykken at tjene en overflod af penge og være væk fra sin familie,” siger hun.
Mening med galskaben
Store værker fylder studioet på Stjernepladsen, for Betina Jung kan ikke fortælle en historie på et lille lærred, og til at fortælle sine kunstneriske fortællinger, bruger hun ting, hun finder i naturen – både naturlige ting og ting, som mennesker har efterladt.
”Jeg har fx stof, gamle elledninger, rævekranier og kragevinger implementeret. Vingerne er et symbol på noget, min far altid sagde til mig: ’Det er forhindringerne, der giver dig vinger,’” siger hun. ”Der er mening med galskaben, for hvis jeg ikke havde alle tankerne, ville det være meningsløst at arbejde. Nogle gange er det bevidst, andre gange underbevidst, men jeg tror, at der er noget i universet, der er større end os mennesker,” siger hun og peger på en lille, død sommerfugl sat fast på et lærred, der har en stor betydning for hende.
”Jeg arbejdede på et værk, hvor jeg på et tidspunkt forlader studioet og passerer vejen. Her lægger jeg mærke til en sommerfugl. Da jeg kommer tilbage over vejen, er sommerfuglen blevet kørt over. Jeg tager den med mig og sætter den døde sommerfugl op på værket,” fortæller hun og tilføjer, at kunstnerens far lå på det tidspunkt for døden. Hun fortsætter: ”Det er et eksempel på den intuition, jeg arbejder ud fra, for en time efter ringede min mor til mig og fortalte, at min far var død.” Værket med sommerfuglen er markeret med ’privat ejet’, og hun understreger, at det aldrig kommer til salg.”
De mange heste
Men der er heldigvis masser af kunst at købe i Betina Jungs ART STUDIO, og efter Betina Jung er kommet ind på Stjernepladsen på Østre havn, har flere private kunder fået øjnene op for hendes kunst. Døren ind til værkstedet bliver jævnligt åbnet af nysgerrige forbipasserende, der bl.a. er på udkig efter den perfekte bryllupsgave. Omkring halvdelen af kunstforretningen består dog stadig af større projekter, hvor hun bl.a. har indrettet Centrica, Nordjyske Bank i Hasseris og Turøgade/Saxogade Handelsgymnasium med sine malerier og skulpturer. Hun er stolt af, at hun turde tage springet for 22 år siden og dyrke sin passion, og selvom man ikke har præcedens for at råbe højt om sin succes i Nordjylland, fortæller hun, at hun har levet godt af sin kunst.
”Man skal dog vænne sig til at gå fra at få en fast løn, til, at der også kan gå halve år, hvor jeg ikke får solgt noget. Men det er i de perioder, jeg fordyber mig. Jeg har lært at have ro i maven, og det, der sker, sker. Den værste frustration opstår mere, hvis der er et udtryk, der ikke fungerer. Men jeg arbejder både på lærred, med bronze, glasfiber, keramik og papir, så jeg spiller på så mange heste, at der altid et én, jeg kan ride på,” siger hun.
Hvis man bliver inspireret til en snak med kunstneren om nogle af de store tanker bag skulpturerne ”Aalborgenserne” på Stjernepladsen, kan man stikke hovedet ind i Betina Jung ART STUDIO ved siden af.
Læs resten af den trykte udgave her på netavisen.