Hasserisavis.dk har taget temperaturen i en samtale med afd. leder Henrik Thomsen, Aalborg Kommune.
Af Palle Bjørnstrup
I projektet omkring forandringen af Sygehus Nord-grunden blev det senest meldt ud, at en vision om at etablere en undergang under banelegemet langs sygehusgrunden over mod Aalborg Katedralskole, som en forlængelse af et planlagt udeområde, er blevet droppet. Hvad kommer det til at betyde i projektet?
Henrik Thomsen: ”Jeg vil gerne lige starte med at sige, at Nordud A/S, der købte Sygehus Nord-grunden efter dialog med kommunen, indbød tre konsortier til at fremkomme med deres visioner for området inkl. det kommunale areal på Gåsepigen. De tre visionsforslag blev vurderet af en dommerkomite. Der var tale om tre meget spændende forslag og ud fra en samlet vurdering udpegede dommerkomiteen forslaget fra konsortiet med SLA Arkitekter og en række underrådgivere som vinder. Mellem Nordud og Aalborg kommune var det aftalt, at når vinderforslaget var udpeget, overgik arbejdet med planlægningen til kommunen med udgangspunkt i vinderforslaget
Det er det, der nu sker løbende. Og da projektet er så stort og komplekst, bliver det bearbejdet i temaer og etaper, der selvfølgelig sammenfattes i en helhed.
I denne proces blev det konstateret, at etablering af en underføring under banen over til Aalborg Katedral Skole ikke kan gennemføres. Dels fordi vinderforslaget kun opererer med en underføring under to jernbanespor – og der er et tredje servicespor, og det betyder noget for den dybde og længde, tunnelen vil få. Dels fordi der er en aftale om medfinansiering fra Bane Danmark om en overførsel på strækningen og en tunnel ved Saxogade i forbindelse med en kommende sporspærring. Projekteringen er så langt i processen, fordi spærringen sker i 2024. Så samlet er det både teknik og økonomi, der umuliggør underføringen ved Katedral Skolen.
I stedet arbejdes der nu på en cykel/gangbro fra Sankt Jørgensgade til Sygehusområdet med en placering, der udgår fra, hvor Sankt Jørgensgade har et knæk for at kunne gå langs med banen. Den endelige placering er ikke helt på plads, da der skal tages hensyn til både nyt og gammelt byggeri på Sygehus grunden og landingen på Stengade ved Gåsepigen.”
I visionsoplægget indgik også en underføring for biler under banen, hvor sygehusgrunden skulle forbindes til Saxogade på den anden side…?
Dette projekt indgår stadig i planerne. Der vil være behov for denne mulighed for bl.a. at kunne tilgå og udnytte fremtidige p-pladser på Sygehusgrunden, og der arbejdes på en P-hus løsning. Det vil derfor være en nødvendig del af infrastrukturen i området.
Læs resten af artiklen i den trykte udgave eller her på netavisen.