Selvom vejarbejdet på Vesterbro for længst er færdigt, er Hasserisgade fortsat lukket for bilister – og det er der en helt særlig grund til.
Flere biler tager chancen og kører ud på Vesterbro fra Hasserisgade, men det kan koste dyrt.
Hvis ordensmagten fanger forseelsen, er konsekvensen en bøde på 1.500 kr., da der er fortsat lukket for gennemkørsel af biltrafik fra Hasserisgade og Vesterbro (og omvendt), mens busser og cyklister stadig kan passere.
Måling af trafikken
Da der blev åbnet for trafikken den 23. september på Vesterbro, forblev svingbanerne ved Hasserisgade lukket for biltrafik, og det er der en særlig grund til, fortæller rådmand ved By og Land, Jan Nymark Thaysen.
”Vi blev imponerede over den fremkommelighed, der var på Vesterbro, da der var lukket af i forbindelse med renoveringsarbejdet,” siger Jan Nymark Thaysen og fortsætter:
”Så var det jo passende fortsat at have det spærret af ved Hasserisgade, indtil vi fik styr på nye målinger af trafikken og trafikmønstrene.”
Færre kryds på Vesterbro
Krydset ved Hasserisgade og Vesterbro har tidligere givet anledninger til lange bilkøer, hvor utålmodige bilister fra begge retninger fyldte krydset op og blokerede for trafikken.
”Målet er jo at øge fremkommeligheden i byen, og derfor har vi lavet en prøvehandling for at se, hvor trafikken så bevæger sig hen,” siger Jan Nymark Thaysen, der påpeger, at fremkommeligheden blev forbedret, da man tidligere lukkede Algades udkørsel til Vesterbro.
”Jo færre kryds, man kan have på en strækning, desto nemmere flyder trafikken,” lyder det.
Skulle ikke være en fælde for bilister
I dag må bilister, der skal ind på Vesterbro, ud til det store kryds ved Skovdalen, mens cyklister, gående og den kollektive trafik stadig bruger Hasserisgadekrydset.
Men ifølge rådmanden er det en fejl, at den kollektive trafik fik tilladelse til at benytte krydset.
”Det var ikke planen, at busserne skulle liste ind på Vesterbro fra Hasserisgade og omvendt. Vi var åbenbart ikke helt hurtige nok. Man nåede at lukke op for den kollektive trafik, inden vi kunne nå at stoppe det,” siger Jan Nymark Thaysen.
”Det er ærgerligt, for det opfordrer til civil ulydighed. Det er jo svært at forstå, hvorfor den ene må og den anden ikke må. Men det har aldrig været tiltænkt fra politisk side, at vi skulle lave en fælde for bilisterne,” understreger rådmanden.
Fortsat lukket for nu
Prøvehandlingen varer omkring 3 måneder endnu, og der kan i det videre forløb blive afprøvet flere forskellige tiltag, eksempelvis hvordan trafikken afvikles, hvis højresving fra Vesterbro igen bliver muligt.
Rådmanden fortæller, at der i øjeblikket er kommet inputs fra borgere, som både er for og imod den spærrede udkørsel fra Hasserisgade til Vesterbro, men på nuværende tidspunkt vides det endnu ikke, om krydset vil åbne op for biltrafik igen.
”Lige nu laver vi en masse trafiktællinger rundt omkring i byen, og så vil der komme en indstilling fra afdelingen for Mobilitet og Infrastruktur i starten af foråret, og som vi efterfølgende vil drøfte i udvalget.”
”Vi er opmærksomme på, at prøvehandlingen medfører gener for flere trafikanter samt beboerne i bl.a. Kirkegårdsgade, men vi håber, at de berørte vil væbne sig med tålmodighed, da formålet er at finde løsninger på udfordringerne med den tiltagende trafik i byen,” slutter Jan Nymark Thaysen.